کاشت مو

کاشت مو

کاشت مو

کاشت مو

سن مناسب کاشت مو چند سال است ؟

بررسی سن مناسب کاشت مو

۱. در متقاضیان جوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نواحی بانک مو در آینده چه وضعیتی خواهد داشت. اگر ریزش مو در نواحی بانک مو ثبیت نشده باشد، یعنی افتراق بین موهای دائمی و موهایی که در آینده دچار ریزش خواهند شد، دشوار است. در این صورت ممکن است موهای کاشته شده، نسبت به ریزش مقاوم نباشند و بریزند. به علاوه اگر ریزش مو به طاسی‌های شدید ختم شود، بانک مو هم خالی شده و جای زخم کاشت مو قابل رویت می‌شود.

۲. هرچه ریزش مو در سنین پایین‌تری آغاز شود، احتمال این که به طاسی‌های شدیدتری ختم شود بیشتر است. اگر متقاضی جوان در آینده دچار طاسی شدید شود، رسیدن به تراکم‌هایی که او را راضی می‌کند، باعث کم پشت شدن موهای سر در سنین بالا می‌شود که ظاهر بسیار ناخوشایندی دارد.

Image result for سن انجام کاشت مو

پیش‌بینی وضعیت بانک مو

ناحیه‌ی بانک مو به بخش‌های پشت و طرفین سر گفته می‌شود که معمولاً حاوی فولیکول‌هایی است که از لحاظ ساختار ژنتیکی و بافتی نسبت به تاثیر هورمون‌های آندروژنی مقاوم‌اند. این هورمون‌ها که سردسته‌ی آن‌ها تستسترون بوده  و به هورمون جنسی مردانه معروف است، در خانم‌ها و آقایان ترشح می‌شود. هورمون‌های آندروژنی در آن دسته از افرادی که به آلوپسی آندروژنی دچار هستند، باعث کاهش ضخامت و در نهایت ریزش مو می‌شود.

فولیکول‌های مو را در سرتاسر بدن می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: آن‌هایی که نسبت به هورمون‌های آندروژنی مقاوم‌اند‌ و آن‌هایی که نسبت به این هورمون‌ها حساس‌اند. فولیکول موهای بدن و همچنین نواحی بانک مو عمدتاً نسبت به تاثیرات هورمون‌های آندروژنی مقاوم‌اند. البته در برخی از افراد، برخی از فولیکول‌های بانک مو نسبت به هورمون‌های آندروژنی مقاوم نیستند. این دسته افراد ذخایر مناسبی برای استخراج گرافت‌ها در اختیار نداشته و ما کاشت مو را به آن‌ها توصیه نمی‌کنیم.

در متقاضیان جوان کاشت مو، به ویژه‌ آن‌هایی که کمتر از ۲۵ سال سن دارند، اگر پیش‌بینی وضعیت و قدرت بانک مو غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. در این سنین نمی‌توان گفت که چه تعداد از فولیکول‌های بانک مو نسبت به ریزش مقاوم‌اند و در آینده دچار ریزش نمی‌شوند. در سنین بالاتر، وضعیت ریزش مو تقریباً تثبیت شده یا قابل پیش‌بینی است. یعنی می‌توانیم تشخیص دهیم که بانک موی شما تعداد مناسبی از فولیکول‌های مقاوم را در اختیار دارد یا خیر.

اگر پزشک و یا جراحی برای یک فرد جوان که بانک موی حساس به ریزش دارد، مو بکارد، احتمال ریزش موهای کاشته شده بسیار زیاد است. در این فرد در سنین بالاتر، موهای بانک مو هم می‌ریزند. سری که حالا کاملاً طاس است، پوششی برای جای زخم‌های بسیار ریز که در روش‌های FIT، Micro FIT، SUT و … ایجاد شده‌اند یا زخم بزرگ‌تری که در روش FUT ایجاد می‌شود، ندارد. در این حالت پوست سر ظاهر بدی پیدا می‌کند.

آثاز به جا مانده از زخم‌های کوچک کاشت مو به روش‌ FIT بر روی سر بیماری که موهای خود را تراشیده است.

در مورد بیماران جوانی که علاقه‌ی بسیاری به کاشت مو دارند؛ معمولاً با این تفکر مواجه هستیم، آن‌ها می‌گویند:« اگر کاشت موی من با شکست مواجه شود، وضعیتم از اینی که هست بدتر نمی‌شود. در بدترین حالت باید موهای خود را کامل بتراشم که در سنین بالا برایم چندان اهمیت نخواهد داشت.» این منطق صحیحی نیست. هم از این جهت که جای زخم‌های کاشت مو روی سر کاملاً طاس قابل رویت خواهد بود و هم این که موهای ما (حتی در سنین پیری) برای ما اهمیت زیادی خواهند داشت.

پس ما به متقاضیان جوانی که کمتر از ۲۵ سال سن دارند، توصیه می‌کنیم کاشت مو را تا سنین بالاتر به تعویق بیندازند تا بتوانیم شرایط آن‌ها را به خوبی بررسی کرده و از موفقیت کاشت مو اطمینان بیشتری داشته باشیم.

Image result for سن انجام کاشت مو

ریزش موی زودهنگام معمولاً به طاسی‌های وسیع ختم می‌شود

به طور کلی، هر چه ریزش مو در سنین پایین‌تری آغاز شود، احتمال این که به طاسی‌های وسیع ختم شود، بیشتر است. زمانی که احتمال طاسی‌های حاد زیاد باشد، پزشک جراح باید توجه زیادی به زیبایی ظاهر شما داشته باشد؛ چون در این حالات، کاشت مو مثل تیغی دولبه است.

بگذارید با ذکر مثالی این موضوع را توضیح دهیم. فرد جوانی را در نظر بگیرید که خط رویش موهایش در دو طرف سر (نواحی گیج‌گاهی) با ریزش مواجه شده و بالا رفته است. این متقاضی می‌خواهد که این نواحی را کاملاً پر کند. حال برای رسیدن به تراکم مناسب با سن متقاضی، به تعداد بسیار زیادی گرافت نیاز داریم. این مسئله از دو جهت خطرناک است:

  1. برداشت تعداد زیادی گرافت به معنی استفاده بیش از حد از ذخایر بانک مو است.
  2. ریزش مو در این فرد ادامه خواهد داشت. اگر موهای کاشته شده نریزند، نواحی تاجی و مرکز سر دچار طاسی خواهند شد و موهای پرپشت نواحی گیج‌گاهی به شکل دو شاخ برآمده به نظر می‌رسند که از نظر زیبایی اصلاً ظاهر خوبی ندارد.

حال اگر ریزش مو در این فرد تا حدی پیشرفت کند که در آینده نتوانیم طاسی‌های پیش‌رو را جبران کنیم، سری خواهیم داشت که در بخش‌هایی مو دارد و در بخش‌هایی خالی از مو است. این حالت اصلاً زیبا نیست و فرد نامبرده مجبور به تراشیدن کامل سر خواهد شد که باز هم با مشکل پدیدار شدن آثار زخم کاشت مو مواجه هستیم.

در مورد اشخاصی که سنین بالاتر و طاسی‌های وسیع دارند؛ داستان به کلی متفاوت است. مثلاً در دهه‌ی ۳۰ یا ۴۰ زندگی یک فرد با طاسی حاد، می‌توان در نواحی خط رویش و بالای سر مو کاشت. قاعدتاً در این حالت با محدودیت بانک مو مواجه هستیم و نمی‌توانیم نواحی گیج‌گاهی یا بخش‌های پایینی نواحی تاجی را پر کنیم؛ اما ظاهری که با همان کاشت خط رویش و بالای سر حاصل می‌شود، بسیار مطلوب است. در این حالت موهای متقاضی شبیه به فردی می‌شود که در دهه‌ی دوم زندگی خود به سر برده و کمی دچار ریزش مو شده است. یعنی ۱۰-۲۰ سالی جوان‌تر به نظر می‌رسد.

نکته مهم : ما معمولاً به متقاضیان جوانی که به کلینیک خانه سفید مراجعه می‌کنند، توصیه می‌کنیم که از روش‌های دارودرمانی استفاده کنند. داروهایی مانند ماینوکسیدیل (دارویی موضعی)، قرص فیناستراید و سایر درمان‌های مشابه می‌توانند تا حدی روند ریزش مو را کند و حتی باعث رشد موهای از دست رفته شوند. پس تا زمان رسیدن به سن مناسب برای کاشت مو، این موارد بهترین چاره برای افراد جوان هستند.

جمع‌بندی سن مناسب کاشت مو

توجه داشته باشید، مواردی که مطرح کردیم در مورد طاسی‌های وسیع و حاد بود. در مورد کسانی که دچار ریزش موی متوسط و کم باشند، این محدودیت‌ها مطرح نیست و معمولاً می‌توان به تراکم‌های بالا و پوشش‌های وسیع‌تری رسید. مسئله‌ای که متوجه سن مناسب کاشت مو بوده، همین پیش‌بینی میزان ریزش مو است. ریزش مو در یک فرد جوان ممکن است به طاسی‌های کم، متوسط یا شدید ختم شود. هر سه مورد با کاشت مو قابل جبران است؛ اما شیوه، اهداف و پوشش حاصل شده از کاشت مو در هرکدام فرق می‌کند. در طاسی‌های شدید هدف اصلی جبران مناطق گیج‌گاهی و تاجی نیست؛ در صورتی که در طاسی‌های با شدت کم، می‌توان خالی شدن موهای این دو ناحیه‌ را به خوبی جبران کرد.در کل بهترین سن برای کاشت مو بالای 27 سال می باشد. اما در بعضی مواقع به دلایلی مانند از دست رفتن اعتماد به نفس فرد، از بین رفتن زیبایی بیش از حد یا بیماری که منجر به ریزش مو شود، متخصصین پوست و مو کاشت مو برای افراد زیر 25 سال را تجویز می کنند.

برای اقدام به کاشت مو بهتر است با یک متخصص با تجربه در این زمینه مشاوره کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. جهت دریافت وقت مشاوره کاشت مو می توانید به سایت شهر 24 مراجعه کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.